The Juicy Group: gespecialiseerd in fruitsappen, salades en smoothies
"Zo’n versproduct kun je overal verkopen", dacht ik toen. "De realiteit is natuurlijk een stuk anders: de vorige eigenaar had nog maar kleine volumes en geen locatie. Ik moest op zoek naar een pand, persen, frigo’s, transport en personeel. Het begon vrij moeilijk, omdat ik in het begin alles alleen produceerde en daarnaast ook de klanten bezocht. Na een half jaar nam ik mensen in dienst en leverde aan steeds meer horecaklanten. De naam Charlies Juice is heel bekend geworden in deze wereld en we zijn nu al jaren vaste leverancier van veel horecagelegenheden in België. In eerste instantie had ik mijn locatie in Brussel, dichtbij de vroegmarkt. Hier konden we ’s morgens de verse producten ophalen en ‘s avonds uitleveren.”
Groeiend assortiment
"Naast Brussel hadden hadden we ook twee andere locaties in België. We produceerden producten onder de drie merken Charlies Juice, Fruit Time en JusFrais. Deze brands schaarden we na verloop van tijd onder de vennootschap The Juicy Group. Op den duur was er te veel intern transport en zijn we op zoek gegaan naar een nieuw groot pand rondom het Gentse. Sinds 4,5 jaar zitten we gelokaliseerd in Erpe-Mere. We groeiden en ook het assortiment breidde telkens uit. We hadden eerst alleen de basissappen maar toen we grote ketens als klant kregen, konden we meer smaken aan het assortiment toevoegen. We hebben nu een sappengamma van 10 tot 12 smaken en per seizoen stellen we één of twee nieuwe sappen voor aan bepaalde klanten. Dan worden deze geproefd en beoordeeld. We moeten natuurlijk wel een bepaald volume kunnen garanderen voordat we iets gaan produceren. Nieuw in het sappengamma is de granaatappelsap. Onze fruitsappen zijn gezond, natuurlijk en bestaan 100% uit fruit. Daarnaast hebben we het assortiment in de loop der jaren uitgebreid met smoothies en fruitsalades. Momenteel bieden we de merken Charlies Juice en Pure. Het merk Pure is hét merk voor het betere gamma. Voor sommige klanten werken we onder een eigen label. Daarnaast blazen we ook onze eigen flessen om de productiekosten zo laag mogelijk te houden. Waar we niet op besparen, is kwaliteit van de producten. Dat moet goed zijn. Alles wat wij leveren moet voldoen aan de topkwaliteitseisen. Ik wil graag dat de mensen zeggen: “U maakt goede producten”. Dat blijft het belangrijkste voor mij. Onze meest gevraagde smaken blijven sinaasappel en pompelmoensap. Dat is natuurlijk standaard in veel hotels. Daarnaast zijn framboos en aardbei ook twee toppers.”
Vertrouwen
De focus van The Juicy Group ligt op horeca. “Deze mensen kennen ons al jarenlang. Het is moeilijker om andere markten te overtuigen, zoals de retail. Dat is ook een totaal andere markt en het is nog niet van de grond gekomen om deze te bedienen, ook omdat we daar nog niet bekend zijn. Mogelijk is dat iets voor in de toekomst. Wij onderscheiden ons door kwaliteit en flexibiliteit. De samenwerking in ons team verloopt prima en onze afnemers kunnen altijd op ons rekenen. In de loop der jaren hebben we een vertrouwensband gecreëerd. Klanten kunnen onze producten bestellen tot drie uur in de namiddag en dat wordt dezelfde dag nog geleverd. Het voordeel is dat onze afnemers niet veel voorraad hoeven aan te leggen. De fruitsappen en smoothies zijn zo’n 10 dagen houdbaar. We hebben wat tests gedaan met een langere houdbaarheid door middel van Electric Pulshock, maar er waren hier niet voldoende klanten in geïnteresseerd, dus het is niet doorgezet.” Op het gebied van prijzen probeert The Juicy Group vaste bedragen te bieden. “We willen dit stabiel houden en mee gaan met de schommelingen van de markt. Ik garandeer nu prijzen tot eind 2014. Dit schept ook vertrouwen.”
In de verschillende producten ziet Yves een langzame stijging. “Er is niet ineens sprake van een enorme boost, maar het groeit geleidelijk. Ook de fruitsalades doen het goed. Mensen kunnen producten apart bestellen of zelf mixen samenstellen. Dit gebeurt volledig op vraag van de klant. In de loop der jaren zien we een groei in de vraag naar ‘droge’ fruitsalades. Er wordt steeds minder op sap geleverd. De toekomst ziet de fruitspecialist zonnig in. “Ik hoop elk jaar weer betere resultaten te boeken. We zien tot nu toe een constante groei en kunnen daarom ook telkens investeren. Dit jaar zullen we weer nieuwe machines aanschaffen. Meegroeien met de markt is zeer belangrijk. Daarnaast blijf ik intensief contact houden met mijn klanten. Ik weet hoe mijn bedrijf is en heb alle facetten in de keten meegemaakt. Het is mijn ambitie om dit nog jaren met passie uit te voeren."
Voor meer informatie:
Yves Devos
The Juicy Group
Koningsdries 41
B-9420 Erondegem, België
Tel.: +32 (0)53 60 67 01
Fax.: +32 (0)53 60 67 02
[email protected]
www.juicygroup.be