Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rederijen overwegen voorzichtig terugkeer via Rode Zee

Containertarieven stijgen licht na maandenlange daling

Na zeventien weken van dalende containertarieven is er voor het eerst weer sprake van een lichte prijsstijging. Tegelijkertijd onderzoeken rederijen de mogelijkheid om hun schepen opnieuw via de Rode Zee te laten varen, meldt evofenedex.

De recente stijging heeft voornamelijk te maken met eindejaarsverschepingen en een onevenwichtige verdeling van containers wereldwijd. Volgens een analyse van Sea-Intelligence (september 2025) bestaat momenteel 41 procent van al het containervervoer wereldwijd uit lege containers. Deze onevenwichtigheid komt doordat sommige regio's veel meer exporteren dan importeren, terwijl andere juist importgedreven zijn. Havens in Azië kampen daardoor vaak met tekorten aan lege containers, terwijl in Noord-Amerika en Europa juist overschotten ontstaan doordat er meer importen aankomen dan exporten vertrekken.

Tekorten in Azië, overschotten in Europa
Door congestie in Europese havens blijven containers langer hier staan, waardoor de tekorten ontstaan in Oost-Azië. Vooral in Zuidoost-Azië is het tekort groot, omdat rederijen systematisch prioriteit geven aan Chinese verladers. In de aanloop naar Golden Week begin oktober hebben rederijen veel capaciteit uit de markt gehaald en lege containers voor China gereserveerd. Verwacht wordt dat prijzen de komende tijd nog licht stijgen door de beperkte capaciteit bij rederijen. De markt blijft echter zwak.

Rederijen kijken naar Rode Zee
Nu het bestand in Gaza standhoudt, overwegen rederijen opnieuw te varen via de Rode Zee. Een hervatting van deze route kan leiden tot een verdere daling van vrachttarieven, doordat de kortere vaartijd extra capaciteit vrijmaakt. Uit een analyse van Sea-Intelligence blijkt dat een hervatting van de Suez-Rode Zee-route grote gevolgen heeft voor Europese havens. Een directe terugkeer via het Suezkanaal zou de toeleveringsketens aanzienlijk verkorten en tijdelijk zorgen voor een verdubbeling van de aanvoer uit Azië. Dat komt neer op een stijging van 39 procent in geladen containers. Zelfs als de terugkeer over acht weken geleidelijk wordt ingevoerd, neemt het volume nog met 10 procent toe. Voorlopig verwachten rederijen echter niet dat zij dit jaar al via de kortere route zullen varen.

Bron: evofenedex

Gerelateerde artikelen → Zie meer