Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Perlim Dolce Vita: de appel die kan concurreren met zomerfruit

De nieuwe appelsoort van de Perlim Meylim Alliantie, de Perlim® Dolce Vita variëteit Gradisca, is zojuist op de markt gekomen in de derde fase van het seizoen. Dit is een doordachte stap voor het familiebedrijf, dat al enkele jaren een diversificatiestrategie nastreeft. Terwijl Perlim® Dolce Vita al een gevestigde waarde is in Italië, het land van oorsprong, heeft de tweekleurige appel verschillende troeven om de Franse markt te veroveren, vooral op een moment dat de schappen beginnen leeg te raken om plaats te maken voor zomerfruit.

In een tijd waarin het appelsegment zijn grenzen bereikt door krimpende assortimenten en dalende koopkracht, streeft Perlim® Dolce Vita ernaar een referentie-appel op de markt te worden door zijn unieke eigenschappen en kwaliteit te benadrukken. Het onderscheidt zich door zijn aantrekkelijke tweekleurige uiterlijk en wordt ondersteund door een sterke reputatie in Italië. Bovendien kan het profiteren van consumenten die op zoek zijn naar nieuwe smaken en ervaringen in de fruitcategorie. Met een slimme marketingstrategie, gericht op het benadrukken van zijn unieke kenmerken en voordelen, kan Perlim® Dolce Vita Gradisca een voorkeurskeuze worden voor consumenten die op zoek zijn naar hoogwaardige appels, zelfs te midden van een uitdagende marktomgeving.


Foto credit: Perlim Meylim

Béatrice Chauffaille, marketing- en communicatiemanager van de Perlim-Meylim Alliance, legt uit: "Tegenwoordig breng je geen appelen meer op de markt zonder een echt productverschil, vooral op het gebied van smaak, dat in dit geval gekoppeld is aan de hoogte. Het moet een echte meerwaarde zijn voor zowel de verkoopkanalen als consumenten."

Met een seizoen dat loopt van half april tot half augustus, is Perlim® Dolce Vita een late seizoensappel, veredeld om op de markt te komen op een moment dat de schapruimte voor appelen kleiner wordt ten gunste van steenfruit. "Dit is een appel die het hele jaar door verkocht zou kunnen worden. Maar omdat hij erg goed houdbaar is, hebben we besloten om hem niet aan te bieden op het hoogtepunt van het seizoen, wanneer veel variëteiten vertegenwoordigd zijn en klanten geneigd zijn om het aantal referenties te verminderen. In plaats daarvan brengen we hem in de winkel op een moment dat de markt opklaart, vooral in tweekleurige variëteiten."

Een 'kant-en-klare' appel voor supermarkten
"Onder de weinige appelrassen die momenteel nog in de schappen liggen, vinden we Pink Lady®, die zeker populair is maar geen link heeft met de regio, Fuji, Golden en lokale appelen zoals Chanteclerc. Dit assortiment zal de komende weken verder krimpen. We zijn ons er ook van bewust dat retailers zich door de economische crisis weer richten op de eerste levensbehoeften. Kopers zijn steeds minder geneigd om andere appelrassen te proberen. Het is moeilijk voor een nieuwe variëteit om zich te onderscheiden in het huidige klimaat."

"Met Perlim® Dolce Vita willen we onze klanten een appel aanbieden die goed smaakt, gemakkelijk op voorraad te houden is en aan alle voorwaarden voldoet. Een appel die zowel betaalbaar is voor de consument als rendabel voor de teler. Een appel die 100% Frans is, zelfs aan het einde van het seizoen - met HVE en Vergers Ecoresponsables certificering - met een echte lokale identiteit en die qua smaak alles heeft om in de smaak te vallen."


Foto: Perlim Meylim

Knapperige dessertappel
"Perlim® Dolce Vita is het resultaat van een kruising tussen Cripps Pink en Fuji. De kleur is vergelijkbaar met die van Pink Lady, maar de zoetheid is vergelijkbaar met die van Fuji (14-16 graden brix). Hij wordt gekenmerkt door zijn knapperigheid, met een hardheid van 7-8 en een licht zuurtje. Dit is een mooie appel die gericht is op de jongere generatie, die zich meer aangetrokken voelt tot rode appels. Hij is dynamisch, fris, sappig, dorstlessend en erg zoet, daarom hebben we hem gepositioneerd als een lente/zomerdessert en vooral erg handig om te eten."


Foto: Perlim Meylim

50 hectare plantages tegen 2028
Er is bijna 500 ton beschikbaar voor deze eerste marketingcampagne. De Alliantie heeft haar zinnen gezet op Gradisca omdat ze sterk gelooft in het potentieel ervan. Ook is het een terroir-clubvariëteit die "zijn volledige potentieel tot uiting brengt op hoogte, waar de appels van nature knapperiger zijn dan op de vlakten. In zekere zin heeft het een intensere smaak". De introductie van deze nieuwe variëteit in de Perlim Meylim Alliance is logisch en versterkt de diversificatie van rassen.

"Het is een variëteit die ons werd aanbevolen door de Melinda groep (bekend om zijn Golden DOP), gevestigd in de Val di Non, die het op grote hoogte verbouwt. Net als Melinda hebben we een co-branding overeenkomst en exclusieve rechten om de variëteit in Frankrijk te produceren en op de markt te brengen. Op dit moment hebben we de variëteit op 25 hectare aangeplant en we hebben als doel om in 2028 ongeveer vijftig hectare aan te planten.".

Het bedrijf richt zich in eerste instantie op de Franse markt, maar is ook van plan om de marketing buiten de grenzen uit te breiden naar Spanje en Engeland.

Voor meer informatie:
Béatrice Chauffaille
Alliantie Perlim-Meylim
Tel: +33 555 252 930
beatrice@perlim.com
www.alliance-perlim-meylim.fr
www.perlim.com

Publicatiedatum: