Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AH Bananen chocolade cookie redt 38.000 kg bananen uit eigen keten

Albert Heijn introduceert het AH Bananen chocolade cookie, gemaakt van geredde bananen uit de eigen bananenketen van Albert Heijn. Door deze bananen te verwerken tot puree en te combineren met pure chocolade, wordt er jaarlijks zo'n 38.000 kg minder bananen verspild. De populaire American Cookie is gemaakt van 'no-waste bananenpuree' van The Banana Factory.

Verspilling is lariekoek
Waar The Banana Factory eerder voornamelijk bananen redde uit Europese havens, redden ze nu ook bananen verder in de keten. Bananen die na inklaring in de haven op weg naar de supermarkt uiteindelijk het schap tóch niet halen, krijgen nu ook een tweede kans om in het boodschappenmandje te belanden. In dit geval in de vorm van geüpcyclede American Cookies. Samen met De Graaf Bakeries werd er een receptuur ontwikkeld van een van de populairste producten in het bakkerijschap om zoveel mogelijk impact te kunnen maken. Met een American Cookie van geredde bananen, heeft de scale-up twee werelden gecombineerd, volgens Laura Hoogland (founder Sunt & The Banana Factory). ''We hebben de 'chewy' textuur en smaak van de klassieke chocolate chip cookie behouden en 11% bananenpuree toegevoegd met een 'Chunky Monkey' smaak tot gevolg''. De banaan zorgt er daarnaast ook voor dat dit American Cookie 100% plant based is en er met iedere hap op verschillende vlakken impact gemaakt wordt.

Voor Albert Heijn is het een van de initiatieven om de hoeveelheid voedselverspilling te verminderen. In 2030 wil de supermarkt 50% minder voedselverspilling ten opzichte van 2016. Bananen met een deukje of te rijpe bananen worden niet langer verbrand, vergist of gebruikt voor veevoer, maar worden nu verwerkt tot bananenpuree. De puree wordt vervolgens verwerkt in koekjesdeeg waarna de koekjes dagelijks vers worden afgebakken in de Albert Heijn-winkels. Hiermee wordt niet alleen voedselverspilling van bijna 38.000 kg bananen, dat bijna 200.000 stuks, tegengegaan ook wordt een stap gezet op het gebied van circulariteit. "Duurzaamheid en circulariteit zijn belangrijke onderdelen van onze missie. De bananen die in de chocolate cookies zijn verwerkt zijn het resultaat van onze gesprekken over circulariteit met onze partners waarmee we samenwerken om voedselverspilling tegen te gaan en lekkere oplossingen te vinden", aldus Anita Scholte op Reimer, directeur duurzaamheid & kwaliteit bij Albert Heijn.

Gaat erin als zoete koek
Hoewel bananen in havens worden afgekeurd op basis van handelsnormen, kan de eindklant later in de keten ook nog bepalen dat bananen toch niet voldoen aan hun eisen en verwachtingen. Daarbij kunnen bijvoorbeeld onvoorziene omstandigheden in de logistieke keten ervoor zorgen dat bananen te vroeg rijpen of beschadigen. Na een succesvolle pilot eerder dit jaar, worden dit soort bananen sinds kort ook 'gered' door The Banana Factory en verwerkt tot bananenpuree. Door het American Cookie bij Albert Heijn te lanceren, is het de eerste retailer waarbij er van reststromen van AH's leverancier een circulair product voor terug in de schappen komt. Gezien de positieve reacties -hij gaat erin als zoete koek- lanceert het 'Bananen Chocolade cookie' bij alle Albert Heijn & Ah to go filialen vanaf vandaag. "De prognose is dat we met dit koekje samen met Albert Heijn bijna 200.000 bananen redden in 1 jaar tijd, maar we verwachten natuurlijk dat dit er veel meer worden," aldus Laura Hoogland.

Een koekje van eigen deeg
Sunt (zusterbedrijf van The Banana Factory & consumentenmerk) lanceert ook onder het eigen merk het 'Chocolade Banaan' American Cookie als onderdeel van een range van meerdere smaken voor retail en food service. "Het American cookie sluit perfect aan op ons totaalassortiment van bananenbrood, ovengebakken donuts en granola en via ons consumentenmerk vertellen we op ludieke wijze het verhaal van de 'geredde banaan'", vertelt Laura. "Retailers of groothandelaars die ook een oplossing voor hun reststroom bananen zoeken of met het Circulaire American Cookie impact willen maken zijn welkom om contact met ons op te nemen."

Voor meer informatie
Sunt Food
[email protected]
www.suntfood.com/thebananafactory

Publicatiedatum: