Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ronald Borst (Paardekooper) over papieren flowpack:

"Voor bedrijven die minder plastic willen, bieden we met CartoPaper een goed alternatief voor traditionele folies"

Ronald Borst werkt al sinds 1981 bij de Koninklijke Paardekooper Group. In de beginperiode hield hij zich vooral bezig met drukwerkvoorbereiding. Niet veel later werd hij verantwoordelijk voor het verpakkingsassortiment van met name aardappeltelers. "Een periode van pionieren", noemt hij het, met als resultaat dat hij zich heeft ontwikkeld tot dé expert op het gebied van AGF-verpakkingen. Zo was Ronald nauw betrokken bij de introductie van CartoPaper, een papieren verpakkingsoplossing voor onder andere aardappelen, uien en bloembollen, waarmee de geoogste kwaliteit optimaal behouden blijft.

Je omschrijft jouw beginperiode bij Paardekooper, toen nog Van der Windt Verpakking geheten, als een periode van pionieren. Kun je dit toelichten?
Er kwamen nieuwe regels en eisen voor het sorteren en verpakken van landbouwproducten. Daarmee begon de zoektocht naar de meest ideale verpakkingsoplossing. Een zoektocht die nooit stopt, want wetten en eisen veranderen regelmatig en technologische innovaties leiden tot nieuwe inzichten en mogelijkheden. Vanuit mijn functie ben ik nauw betrokken bij nieuwe ontwikkelingen. Zo kwam ik 8 jaar geleden in contact met de uitvinder van CartoPaper. Ik kwam al jaren over de vloer bij deze producent en samen hebben we het product onder de vlag van Paardekooper verder uitgewerkt en in de markt gezet.

Wat houdt verpakken met CartoPaper precies in?
CartoPaper is als materiaal niet nieuw, maar wel de toepassing ervan op rol voor een volautomatische verwerking. Dankzij deze uitvinding krijgt papier vergelijkbare verpakkingsmogelijkheden als folie, waarbij papier een aantal voordelen biedt. Zo voorkomt het natsterke papier uitdroging en is het materiaal van nature ademend en lichtdicht. Dit laatstgenoemde zorgt ervoor dat de producten minder snel verkleuren dan bij een kunststof folie. CartoPaper zorgt ervoor dat de geoogste kwaliteit van versproducten optimaal behouden blijft, met minder voedselverspilling tot gevolg. Een ander voordeel is het feit dat CartoPaper geschikt is voor volautomatische vorm-, vul- en sluitmachines. Hiervoor bestaan inmiddels speciale machines, maar CartoPaper kan na een kleine aanpassing ook uitstekend draaien op de bestaande machines voor kunststof folies. Dankzij een watergedragen spot coating kan CartoPaper ook geseald worden. Het aandeel van dit materiaal is minder dan 5%, waardoor dit volledig verdwijnt tijdens het recyclingproces. CartoPaper is daarom goedgekeurd als mono materiaal en mag na gebruik gewoon bij het oud papier.

CartoPaper is lichtdicht. Goed voor de versproducten, maar dit betekent ook 'zichtdicht', terwijl consumenten versproducten bij voorkeur willen zien. Hoe gaan jullie hiermee om?
Ook op dit gebied staan de ontwikkelingen niet stil. In de eerste instantie kozen we voor het stansen van gaten in de verpakking. Maar dit doet natuurlijk wat met de kwaliteit en stevigheid van de verpakking. Onze nieuwste uitvinding is een netje, gemaakt van cellulose vezels. Deze vezels zijn versterkt met een speciale coating. Dit aandeel materiaal is zo laag, dat de CartoPaper verpakking nog steeds wordt geaccepteerd als mono verpakking en volledig gerecycled kan worden. Hier ligt ook het grootste milieuvoordeel van CartoPaper ten opzichte van kunststof. Dat is ook de reden waarom we in deze fase kiezen voor een netstructuur en niet voor een venster. Een venster betekent een groter oppervlak en dus meer coating. Een groter aandeel coating wordt volgens de richtlijnen van de EU beschouwd als 'gewone folie' en dan zijn we weer terug bij af. Zo zie je, onze zoektocht gaat altijd door.

Je geeft aan dat het milieuvoordeel van CartoPaper vooral in de end-of-life ligt. Kun je dit uitleggen?
Jazeker! We hebben een verkorte LCA uitgevoerd waarin de verschillende verpakkingsmaterialen voor deze toepassing worden vergeleken op onder andere materiaalgebruik, energie-, waterverbruik en end-of-life. Het is inmiddels bekend dat voor de productie van papieren verpakkingen doorgaans meer water en energie benodigd is. Op dit gebied scoort CartoPaper niet beter dan traditionele folie. Maar kijken we naar het gebruik van grondstoffen en de end-of-life, dan scoort CartoPaper veel beter. De papieren zakken zijn gemaakt van 100% hernieuwbare grondstoffen en zijn volledig recyclebaar. De eerste versie van CartoPaper is gemaakt van FSC-gecertificeerd hout. Maar omdat het kappen van bomen bij een grote groep mensen een negatieve connotatie oproept, zijn we op zoek gegaan naar nieuwe bronnen. Nieuwste ontwikkeling op dit gebied is CartoPaper van hennepvezels, een restproduct van de Duitse hennepteelt, dat overigens niet wordt geteeld voor wiet. Na ruim 1,5 jaar testen zijn we erin geslaagd om een 'boomvrije' papiersoort te maken die redelijk in de buurt komt van de huidige papierkwaliteit.

Welke promotionele mogelijkheden biedt CartoPaper?
Papier leent zich uitstekend voor drukwerk. Eigenlijk kan alles tot en met een realistische fotodruk. Je kunt dus uitpakken met een opvallende schappresentatie. Noemenswaardig is het feit dat we door middel van drukkleuren het aantal lummen dat de verpakking binnendringt, kunnen controleren en reguleren. Eerder hadden we het al over het feit dat consumenten versproducten graag zien. De UK laat een andere trend zien. Steeds meer bedrijven kiezen voor een gesloten zak met een realistische fotoprint, zodat klanten zich een beeld kunnen vormen van de inhoud. Zien is geloven gaat dan misschien niet helemaal op, maar dit toont de complexiteit van ons vak. Regels, wetten, functionele eisen en de wensen en perceptie van de consument… Er spelen talloze factoren een rol in de zoektocht naar de ideale verpakking. Aan ons de taak om hier samen met onze partners en klanten de ideale balans in te vinden. Voor bedrijven die minder plastic willen, bieden we met CartoPaper een goed alternatief voor traditionele folies. Wil je als bedrijf echt weten welke optie voor jou het beste geschikt is met oog op kwaliteitsbehoud, efficiënte verwerking en een lagere milieu-impact, dan kunnen we dit samen verder onderzoeken.

Voor meer informatie:
Ronald Borst
Paardekooper B.V.
Tel: +31 174 636218
[email protected]
www.paardekooper.com

Publicatiedatum: