De import van Egyptisch citrus via Spaanse havens is de afgelopen tien jaar maal honderd gegaan, vanuit Marokko maal vier en vanuit Zuid-Afrika maal twee, zo blijkt uit een rapport van de Spaanse overheid.
Terwijl het aandeel van zeetransport in de export van Spaans citrus laag is (3,7% in 2023), aangezien dit fruit voornamelijk over de weg wordt vervoerd, is het aandeel van de import via de havens opmerkelijk, namelijk 56% van het totaal.
In de afgelopen tien jaar voert Argentinië de ranglijst aan met 521.703 ton – voornamelijk citroenen – ondanks een daling van 33% door een exportstop gedurende meerdere seizoenen vanwege fytosanitaire problemen. Daarna volgen Marokko (231.377 ton), Egypte (197.402 ton), Uruguay (108.271 ton) en Zuid-Afrika (103.478 ton).
In 2023 kwam via Spaanse havens 102.300 ton Egyptisch citrus het land binnen. Voornamelijk bedrijven uit Valencia halen het fruit uit Egypte. "In hun zoektocht naar goedkoop product halen ze de prijzen op de markt naar beneden, zonder zich zorgen te maken over de lagere de kwaliteitsstandaarden van dit fruit en over de schade die dergelijke import aan onze telers berokkent", stelt de Valenciaanse telersvereniging La Unió.
In 2023 kwam via Spaanse havens 199.000 ton citrus het land binnen. De haven van Algeciras leidt de rangschikking met 73.845 ton, gevolgd door Cartagena (64.776 ton), Castellón (37.883 ton) en Valencia (8.221 ton). In 2024 wordt een groot deel van de import via Valenciaanse havens omgeleid naar de haven van Cartagena, vanwege het wegvallen van de havenbonussen in Castellón en Valencia.
Carles Peris, algemeen secretaris van La Unió merkt op dat de import het tweede deel van het citrusseizoen heeft gedestabiliseerd met lage prijzen, zowel voor het product voor de versmarkt als voor de sapindustrie. "We gaan het seizoen vrij slecht afsluiten."
La Unió pleit voor strengere fytosanitaire protocollen om de import van plagen te voorkomen, voor een uitbreiding van de koudebehandeling naar mandarijnen en grapefruit en niet alleen voor Zuid-Afrika, voor een afschaffing van de bonussen in de Spaanse havens en voor meer controle bij de grensinspectieposten.
Voor meer informatie:
Carles Peris
La Unió
Tel: +34 963 530 036 (Spanje)
[email protected]
https://launio.org