Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uit de oude doos: Groentehof B.V. Helmond

"Welke huisvrouw snijdt nu zelf haar rode kool nog?" Dat vroeg Marcel van Rijsingen zich af in een interview met onze Primeur-verslaggever in 1994. Intussen lijkt hij min of meer gelijk te hebben gekregen, want in de afgelopen decennia is de conveniencemarkt enorm gegroeid. Lees hier het hele artikel met de directie en medewerkers van Groentehof B.V.

Versnippering assortiment vermindering rendement
Na een jarenlange voorbereiding heeft Groentehof B.V. uit Helmond begin 1993 de markt van voorbewerkte groenten verrijkt. Groentehof ontwikkelde zelf haar machines om zo, samen met door consumentenpanels uitgevoerde tests, op het gebied van smaak, houdbaarheid en uiterlijk, een hoogwaardig assortiment te leveren. Dit assortiment wordt onder de naam Fresh Quality verkocht. De belangrijkste afnemers zijn supermarkten. Door de lange houdbaarheid van acht dagen is er de mogelijkheid het produkt naar andere landen te exporteren. De dagen die met een langere houdbaarheid gewonnen worden, zijn in het buitenland nodig voor de distributie. Primeur had een gesprek met Marcel van den Meerendonk, salesmanager van Groentehof en Marcel van Rijsingen, mede-eigenaar en direkteur van Rijko.

Smaak en kwaliteit
Groentehof maakt onderdeel uit van Rijko B.V., een bedrijf dat grote bekendheid geniet als leverancier voor de verwerkende industrie. Jaarlijks teelt zij op contractbasis duizenden hectaren in binnen- en buitenland. Men beschikt over eigen laboratoria waar testen uitgevoerd worden op smaak, houdbaarheid, enz. Vijf jaar geleden startte men met het nemen van proeven die toen al genomen werden om te komen tot een in de toekomst op te richten groentensnijbedrijf. Door de jarenlange ervaring en proefnemingen, koopt men alleen die produkten, die na verwerking, het langst houdbaar zijn en de beste smaak hebben. Zo wordt ieder produkt anders behandeld. Om het proces volledig te kunnen beheersen, worden contracten met telers afgesloten.Hierdoor blijven de wegen het kortst, de kwaliteit behouden en het prijsniveau gunstig. De produkten kunnen nu op het juiste moment worden geoogst. Marcel van den Meerendonk: "Want voor een houdbaarheid van acht dagen is een goed produkt nodig. Marktonderzoek heeft aangetoond dat de produkten van Groentehof een aanzienlijke verkoopstijging te zien geeft. Mede oorzaak is dat wij niets aan onze produkten toevoegen. De verpakkingen worden zelfs niet begast. Het is niet moeilijk om de eerste dag verse produkten te leveren, maar de kunst is dat ze na zeven dagen nog hetzelfde zijn. Ons motto luidt: 'zo vers als van uw eigen snijplank' en dat geldt tevens na zeven dagen. Het produkt moet na enkele dagen nog hetzelfde smaken en ruiken als de verpakking geopend wordt als wanneer de consument het thuis zelf snijdt."


Het verkoopteam: links Thea Lemmens, midden Marcel van den Meerendonk en rechts Inge Aarts

Assortiment
Voordat Groentehof operationeel was, had er een uitgebreid onderzoek plaatsgevonden naar het ideale en gangbare assortiment. Marcel van den Meerendonk: "Wij leveren uitsluitend kant-en-klaarpakketten. In ons soeppakket is de prei gesneden en gewassen, zo ook de knolselderij. Hierdoor zal een consument nooit zand in onze pakketten vinden. Voor een supermarkt is de opbrengst per m2 het belangrijkst. Versnippering van het pakket betekent meer afval en zodoende minder rendement. De supermarkten waar wij aan leveren gooien vrijwel niets meer weg. Bij de supermarkten die ons assortiment voeren, toont de verkoop een enorme stijging, terwijl de derving met 60-70% is gedaald."

Toekomst gesneden produkt
Boerenkool wordt hoofdzakelijk in verwerkte vorm aangeboden. Dit geldt ook voor andijvie. De mensen van Groentehof hebben er een rotsvast geloof in dat in de toekomst steeds meer produkten hoofdzakelijk gesneden aangeboden zullen worden. Marcel van Rijsingen: "Welke huisvrouw snijdt nu zelf haar rode kool nog?" In het bijzonder kool zal in de toekomst voorbewerkt verkocht worden. De meeste kolen zijn te groot voor een huisgezin en de andere helft belandt uiteindelijk in de vuilnisemmer. Als antwoord hierop worden mini-koolsoorten geteeld. Deze zijn aanmerkelijk duurder, zodat de ideale oplossing snijden is en in porties verkopen."

Het moderne bedrijfspand van Groentehof B.V. in Helmond

Bron: Primeur - 8e jaargang - nr 17 - 16 maart 1994